Nie masz czasu na szukanie?

71 353 52 51 Centrala Obsługi Klienta

biuro@prolearning.pl

Pobierz PDF Pobierz DOC Formularz na szkolenie

Formularz na egzamin

3 +
= 10

Liderzy przyszłości zmierzą się ze zderzeniem pięciu pokoleń

Świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej,

zmuszając nas do dostosowywania się do coraz to nowych warunków i

przedstawiania elastycznego podejścia do życia – a więc także do zarządzania. W

związku z rozwojem technologii i globalizacją w ciągu ostatnich lat każde

pokolenie wprowadzało inne wartości i oczekiwania. Jaki będzie to miało wpływ

na pracę liderów w przyszłości?

Według Bruno Rouffaera, eksperta w dziedzinie

przywództwa przyszłości, w 2020 nastąpi zderzenie pięciu pokoleń w jednym

miejscu pracy – starego i nowego świata. Będzie to niewątpliwie stanowiło duże

wyzwanie dla liderów, gdyż nigdy wcześniej nie musieli oni współpracować z

ludźmi o tak różnych perspektywach, potrzebach i przyzwyczajeniach. 

Jakie to pokolenia? Tradycjonaliści – czyli roczniki

1945-1950 w roku 2020 będą najstarszym pokoleniem. Ci lojalni pracownicy mają

duży szacunek wobec autorytetów. Nieco młodsi od nich, baby boomers

(1950-1965) są podobnie pracowici i niezawodni. W swoim zaangażowaniu potrafią

pracować nawet po 60 godzin tygodniowo.

Pokolenia z tak zwanego nowego świata wprowadzają duże

zmiany w podejściu do pracy. Generacja X (roczniki 1965-1985) w

przeciwieństwie do starszych pokoleń zaczynają szukać równowagi pomiędzy pracą

a życiem osobistym. Ważny jest dla nich rozwój kariery zawodowej, ale

jednocześnie elastyczne godziny pracy.

Młodsza od nich generacja Y (1986-2000) również dąży

do harmonijnego łączenia pracy z życiem prywatnym, ale ma już stały kontakt z

nowoczesną technologią. Urodzeni w czasach znaczącego przyspieszenia

globalizacji, żyją tak, jakby świat nie miał dla nich granic. Odpowiada im

wielozadaniowość oraz zróżnicowane metody uczenia się. Komunikacja i ciągła

wymiana informacji to dla nich podstawa. Stosują własne narzędzia i mówią swoim

językiem.

Co z kolei wniesie najmłodsze pokolenie – generacja

milenijna, inaczej nazywana pokoleniem Klik? Urodzeni po 2000 roku w 2020

dopiero wkroczą na rynek pracy. Ci ludzie rozwiną cechy charakterystyczne dla

generacji Y, ale dla nich korzystanie z urządzeń mobilnych, mediów i portali

społecznościowych będzie jeszcze bardziej naturalne. Będą przywiązywać większą

wagę do budowania sieci kontaktów i utrzymywania relacji w skali globalnej.

Z tak różnorodnymi podejściami do pracy będą musieli

zmierzyć się liderzy już za kilka lat. Częste rozmowy i elastyczne podejście

z pewnością okażą się pomocne w zrozumieniu funkcjonowania różnych pokoleń i

zastosowania nowych metod pracy. Warto zauważyć, że ludzie, nieważne w jakim są

wieku, przedstawiają te same wartości – na przykład każdy chce być szanowany,

ale wyraża się to w różny sposób. Tradycjonalista będzie życzył sobie formy na

Pan lub Pani, podczas gdy osoba z generacji X lub Y swobodniej będzie się

czuła, stosując formę „na ty”.

Skoro młodzi ludzie używają własnego języka i narzędzi

komunikacji, obowiązkiem lidera jest je poznać. Warto też wykazać inicjatywę

pod względem zaangażowania firmy w media społecznościowe takie jak Facebook,

Twitter, a nawet Instagram. Unowocześni to sylwetkę organizacji i ułatwi

komunikację pomiędzy klientami i potencjalnymi pracownikami. Rolę zarządzania

portalami społecznościowymi najlepiej przydzielić osobie z młodego pokolenia i

pozwólić jej podejmować decyzje, co powinno się pojawić na stronie – po

wcześniejszym ustaleniu warunków.

Zderzenie pokoleń wymaga od liderów zmiany podejścia również

w stosowaniu hierarchii. Kultura internetowa wzmacnia takie właściwości

jak współpraca, natychmiastowa komunikacja i społeczność. Agresywne zarządzanie

w stylu alfa skupione na wynikach i kontroli nie będzie się już w przyszłości

sprawdzało. Niezadowoleni młodzi pracownicy, nie mając motywacji do pracy,

rychło będą odchodzili z takich firm.

Tak zwane przywództwo beta to odpowiedź na nowoczesne

potrzeby rynku: nadawanie większej roli zespołom i ich integralności,

umiejętność szybkiego reagowania, włączanie pracowników do podejmowania

decyzji. Niemniej jednak, gdy firma znajdzie się w kryzysie, powrót do

stanowczego zarządzania okaże się najskuteczniejszym rozwiązaniem.

Czas, kiedy pokolenie millenijne wkroczy na rynek pracy i

zasili firmy innowacyjnym podejściem wbrew pozorom jest dość blisko. Dobry

lider przyszłości powinien już teraz wyznaczyć sobie cel i ,

uświadomiwszy o tym zespół, powoli zacząć go wprowadzać w życie. Potrafi on

przewidywać, co się stanie, jeśli nic nie zmieni w swoim zachowaniu i mieć

opracowany plan działania na najbardziej czarny scenariusz. Przywództwo

przyszłości będzie bowiem skupiać się bardziej na praktycznej zdolności do

pilotowania takimi wartościami jak szczerość i inspirowanie, niż na

idealistycznym zarządzaniu.

 

 

 

 

Referencje

"Centrum Innowacji ProLearning zrealizowało dla naszej firmy; w okresie listopad 2014 – marzec 2015; projekt rozwojowo-doradczy polegający na wypracowaniu metodyki zarządzania projektami. Podczas realizacji…"

Danfoss Power Solutions Sp. z o. o.

więcej
więcej referencji

Prosimy o uzupełnienie poniższego formularza w celu zapisu na wybrane egzaminy.

Kod * Nazwa * Data * Godzina Opcja
+

Twoje dane

- Zobacz regulamin
×