Wstęp do zarządzania projektami (3 dni)
Zarządzanie projektami (wstęp)
-
Cel
Uczestnicy szkolenia uzyskają wiedzę niezbędną do profesjonalnego zarządzania projektami. Zapoznają się z podstawowymi technikami i narzędziami wykorzystywanymi w pracach projektowych, dotyczącymi kwestii definiowania projektu, tworzenia harmonogramu i budżetu projektu, zarządzania harmonogramem i budżetem, zarządzania zakresem, zarządzania ryzykiem, zarządzania jakością, zarządzania komunikacją, zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania interesariuszami oraz zarządzania dostawcami. Uczestnicy poznają również założenia głównych metodyk zarządczych (PMBoK® Guide, Prince2, TenStep, IPMA)
-
Wymagania
Szkolenie skierowane do project managerów, liderów i kierowników zespołów projektowych oraz członków zespołów projektowych.
-
Trener
Trener z wieloletnim doświadczeniem
-
Program
Słownik Project Managera
- Co to jest projekt? Cechy projektu (ćwiczenie w grupach)
- Czym różni się działalność projektowa od działalności operacyjnej?
- Projekt – Program – Portfel
- Role projektowe: zakresy odpowiedzialności (ćwiczenie indywidualne)
- Produkty projektu
Przegląd najpopularniejszych metodyk zarządczych
- Model procesowy realizacji projektów
- Cykl życia projektu
- Przegląd metodyk: PMBoK, Prince2, TenStep, IPMA – cechy, zasady, podstawowe informacje
- Metodyki zarządcze na tle innych metodyk
Definiowanie Projektu. Rozpoczęcie prac przygotowawczych
- Opracowanie Karty Projektu (ćwiczenie w grupach)
- Identyfikowanie Interesariuszy projektu
- Najczęstsze błędy popełniane przy opracowywaniu Karty Projektu
- Określenie zasobów niezbędnych do realizacji projektu
- Tworzenie WBS i diagramu sieciowego – ćwiczenie w grupach
- Ścieżka krytyczna i łańcuch krytyczny
- Techniki szacowania harmonogramu i budżetu (gra)
- Określenie czasu trwania projektu
- Programy informatyczne wspierające zarządzanie projektami
Monitorowanie i kontrola postępów prac nad projektem
- Narzędzia i metody kontrolowania harmonogramu
- Działania korygujące harmonogram
- Narzędzia i metody kontrolowania kosztów
- Działania korygujące budżet
- Jak postępować w sytuacji odchyleń od przyjętego planu?
Organizacja pracy zespołu projektowego. Zarządzanie zespołem
- „Twarde” elementy zarządzania, czyli co zrobić, aby projekt zakończył się w zaplanowanym terminie, budżecie i o określonej jakości? (zarys)
- „Miękkie” elementy zarządzania, czyli jak zarządzać ludźmi, aby w przyszłości chcieli ze mną pracować przy innych projektach?
- Planowanie zarządzania zespołem projektowym
- Narzędzia i metody kształtowania zespołu projektowego
- Fazy rozwoju zespołu – wykorzystanie wiedzy w praktyce (ćwiczenie w grupach)
- Role grupowe – dlaczego jedne zespoły są bardziej efektywne od innych? (ćwiczenie w grupach + test ról grupowych)
- Narzędzia i metody zarządzania zespołem projektowym
- Style kierowania zespołem
- Dojrzałość zawodowa pracowników
- Poziomy rozwoju pracowników
- Skąd się biorą konflikty? Rodzaje konfliktów
- Style działania w sytuacji konfliktowej
Zarządzanie ryzykiem w projekcie
- Czynnik – Ryzyko – Skutek
- Proces zarządzania ryzykiem
- Analiza podatności projektu na ryzyka
- Jakościowa i ilościowa analiza ryzyk (ćwiczenie indywidualne)
- Strategie obsługi ryzyk
Komunikacja w projekcie
- Gra wprowadzającą w tematykę
- Komunikacja z otoczeniem projektu
- Komunikacja w zespole projektowym
- Jak motywować?
- Zasady udzielania informacji zwrotnej
- Komunikacja – klucz do skutecznego zarządzania
- Rodzaje działań komunikacyjnych
- Rodzaje i treść komunikacji na różnych etapach projektu
- Najistotniejsze elementy skutecznej komunikacji zmiany
- Przyczyny niepowodzenia projektów
- Opór i sposoby radzenia sobie z oporem
- Powody unikania zmian
- Pokonywanie barier zmian
Usprawnianie procesów w projekcie
- Gra wprowadzającą w tematykę
- Jakość w projekcie
- Rozwiązywanie problemów z jakością
- Narzędzia zarządzania jakością (ćwiczenie w grupach)
- Kryteria sukcesu projektu
- Zamknięcie projektu
-
Metody pracy
- metody aktywizujące (burza mózgów, metoda przypadków, metoda kuli śnieżnej, gry symulacyjne, metoda insercji, debata, metoda okrągłego stołu, gra psychologiczna);
- różne metody pracy – w grupach, w parach, indywidualna, forum klasy;
- dodatkowe materiały wizualne (filmy, prezentacje)
-
W ramach uczestnictwa zapewniamy Państwu
- analiza potrzeb szkoleniowych
- próbka szkoleniowa w ramach przedstawionej oferty (na życzenie Klienta)
- przeprowadzenie szkolenia i zapewnienie doświadczonego trenera
- materiały szkoleniowe
- Serwis Kawowy & Lunch
- imienny certyfikat ukończenia szkolenia
- Szkolenie objęte Gwarancją Najwyższej Jakości Szkolenia
- Badanie satysfakcji uczestników
- Imienne Certyfikaty poświadczające udział w szkoleniu dla każdego uczestnika